Materieel

TERUG NAAR Waterhulpverlening
Reddingspost

Alle hulpverleningsacties starten voor ons vanuit de Reddingspost op het Visserseiland. Deze locatie wordt gebruikt als uitvalsbasis, opvang locatie en intern communicatiecentrum.  Binnen is er ruime capaciteit om slachtoffers op te vangen, ook bij grootschalige incidenten. Omdat het gebouw en de weg bovendien goed te bereiken zijn en er een ruime steiger aanwezig ligt, is de post benoemd tot SAMIJ aanlandingsplaats. Dit houdt in dat onze post een vooraf vastgestelde plaats is om slachtoffers over te dragen naar andere hulpdiensten. Naast het gebruik als reddingspost is de ruimte ingericht om te functioneren als clubhuis.

De 5 boten van de vereniging worden hieronder per stuk toegelicht. De namen van de boten zijn gebaseerd op de personages uit het boek “Scheepsjongens van de Bontekoe” van Johan Fabricius (1924).

Hayo

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”6″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_slideshow” gallery_width=”600″ gallery_height=”400″ cycle_effect=”fade” cycle_interval=”5″ show_thumbnail_link=”0″ thumbnail_link_text=”[Miniaturen Tonen]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

De Hayo wordt gebruikt als primaire boot voor de SAR-taak van de brigade. De boot is een Nicolaas-klasse van de KNRM. De standaard bemanning bestaat uit 4 redders. Met zijn jet motor is de boot erg goed manoeuvreerbaar. De 435 PK aandrijving zorgt dat de Hayo een snelheid kan behalen tot zeker 34 knopen (63 km/h). De inventaris van de boot is zeer volledig uitgerust voor alle mogelijke aspecten van de SAR taak. Er kunnen tot 20 slachtoffers mee vervoerd worden.

Rolf

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”8″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_slideshow” gallery_width=”600″ gallery_height=”400″ cycle_effect=”fade” cycle_interval=”5″ show_thumbnail_link=”0″ thumbnail_link_text=”[Miniaturen Tonen]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

De Rolf wordt gebruikt voor zowel de alarmtaak als de bewakingstaak. Op bewakingsdagen worden met de Rolf patrouilles gevaren en staat deze stand-by voor de Kustwacht, ongeveer de helft van onze reddingsacties vinden plaats op deze dagen. Daarnaast wordt de Rolf gebruikt als secundaire reddingsboot voor de alarmtaak. Tot slot wordt deze boot veelvuldig gebruikt voor evenement bewakingen. 

Harmen

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”7″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_slideshow” gallery_width=”600″ gallery_height=”400″ cycle_effect=”fade” cycle_interval=”5″ show_thumbnail_link=”0″ thumbnail_link_text=”[Miniaturen Tonen]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

Reddingsboot Harmen maakt deel uit van de Nationale Reddingsvloot (NRV). De minieme diepgang en ruime opzet maakt deze boot namelijk zeer geschikt voor hulpverlening en evacuaties in overstromingsgebieden. De boot is een Tinn Silver 550 Rescue type van Reddingsbrigade Nederland met een 50 PK motor achterop. De Harmen is uitgerust met al het materiaal dat nodig is om zelfstandig een hulpverlening uit te voeren. Aan de zijkant van de boot kan een trappetje open geklapt worden waardoor een slachtoffer eenvoudig naar binnen kan worden gehaald. Ook wordt deze boot gebruikt bij de evenementen die door de vereniging worden bewaakt. 

 

Padde

Onze varende trots is toch echt de Padde. Al sinds zijn bouwjaar 1978 is deze boot eigendom van de vereniging. De reddingsvlet wordt tegenwoordig gebruikt als oefenboot voor de jeugd van de Varend Redden ploeg. Bovendien heeft deze vlet een rijke ervaring aan het bewaken van evenementen en blijft hij daar ook veelvuldig voor worden ingezet. Wij zijn ons onderhoudsteam zeer dankbaar voor het jaarlijks onderhouden van dit schip. 

Antje

Antje is de tweede reddingsvlet van de vereniging. Deze boot wordt voornamelijk gebruikt voor de opleiding van de Varend Redden Jeugd. Daarnaast wordt de boot veelvuldig ingezet bij grootschalige evenementen.

TERUG NAAR Waterhulpverlening